Mandy van der Linden / Docent Nederlands

“Leef je droom, net als ik!”

 

Bekijk mijn film

Naam: Mandy van der Linden

Opleiding: Mavo-tl en havo op het Edison College in Apeldoorn. Daarna Pabo (lerarenopleiding basisonderwijs) in Doetinchem. Tweede graads bevoegdheid voor Nederlands op het Saxion Hengelo.

Favoriete vak van vroeger: Nederlands, ik houd van lezen en ook literatuurgeschiedenis omdat je dan weet waar de verhalen vandaan komen.

Minst favoriete vak van vroeger: Beeldende kunst en tekenen is niet mijn ding, ik heb geen geduld voor kleine priegeldingen.

Huidige baan: Docent Nederlands op het KSG in Apeldoorn.

 

Even voorstellen…

Mandy van der Linden

Het leuke aan lesgeven vind ik de vertrouwensband die je opbouwt met leerlingen. Ik geef nu les aan leerlingen in de onderbouw in de leeftijd van 12 t/m 16 jaar. Ik geef klassikaal les en via instructiegroepjes zodat iedereen op zijn eigen niveau kan werken. Ook zet ik spelelementen in om de lessen leuk te maken. Je kunt de leerlingen op deze manier echt op weg helpen, ze begeleiden en stimuleren om hun best te doen.

Mijn ambitie is eerste graad docent Nederlands. Daarnaast wil ik graag iets met dyslexie doen. Leerlingen die dyslectisch zijn voelen zich vaak belemmerd en ik wil ze laten ervaren dat dat echt geen belemmering is om te leren. Daar valt veel in te halen.

Een andere ambitie is coach worden van beginnende docenten. Daar heb ik zelf veel van geleerd. Omdat ik op de Pabo pedagogisch geschoold ben vragen collega’s vaak mijn advies. Het vak pedagogiek wordt niet gegeven op een normale lerarenopleiding. Bijvoorbeeld hoe je goed en duidelijk kunt schrijven op een schoolbord leer je wel op de pabo maar niet op de lerarenopleiding.

Het vmbo

Ik heb me nooit minderwaardig gevoeld op het vmbo. Juist door de verschillende vakken heb ik me goed kunnen oriënteren en daardoor wist ik beter welke vervolgkeuze ik wilde maken. Hoewel mavo-tl nu nog steeds theoretisch is en in dat opzicht verschilt met vmbo, bouwen ze nu wel steeds meer praktijkvakken in mavo-tl (theoretische leerweg).

Vmbo’ers zijn vaak mensen met een doel. Sterke vakmensen die weten wat ze willen. Zelf wist ik ook al vroeg wat ik wilde (kraamzorg). Uiteindelijk heeft de school ervoor gezorgd dat ik docent ben geworden. Ik vind dat we vmbo moeten promoten omdat we deze goede vakmensen hard nodig hebben.

Tips voor huidige vmbo’ers

Haal alles uit jezelf en oriënteer je goed op de vervolg-mogelijkheden. Wees niet te bang om die stap te zetten naar een hoger niveau. Leef je droom, net als ik!